Videók

Fotók

Hittancsoportok, felkészítők

Saját írásaink

Friss topikok

  • mavir: Nagyon örülnék, ha valaki megosztaná velem személyes tapasztalatát a Jó Pásztor Vasárnapján, 10 ór... (2013.04.26. 13:13) Prédikációhoz kapcsolódva
  • teknős: Évekkel ezelőtt gondoltam rá, imádkoztam érte, hogy mennyire szüksége lenne a világnak egy Szent F... (2013.03.19. 11:00) FERENC A PÁPA
  • kolinbeckr: Sziasztok! Köszönöm ezt a pár szót a Klarisszákról. Én nyáron júniusban töltöttem el náluk pár nap... (2011.10.30. 20:38) Klarissza nővéreink
  • gkati: A nagyheti szertartások idejét jöttem megnézni, és örömmel töltötte el szívemet, hogy az "otthoni"... (2011.04.21. 23:10) Sillye Jenő - Csipkebokor
  • vildi: Amikor megírtam ezt a bejegyzést, nem gondoltam volna, hogy ennyire megérint majd benneteket. Egys... (2010.12.29. 09:43) Klarissza nővérek - ahogy én látom

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Live Traffic Feed

Páter Bárkányi János Általános Iskola

2013.02.16. 16:14 :: szerző: egy szécsényi testvér

Kedves keresztény Testvéreim, kedves Szülők, tisztelt Olvasók!

Nagyon örülök, hogy lehetőséget kaptam arra, hogy megosszam Önökkel a jó hírt, hogy megkezdődött és jól halad a szécsényi katolikus óvoda és iskola szervezése. Céljainkat és feladatainkat hosszadalmas lenne teljes részletességében ismertetni, de még csak felsorolni is, ezért a legfontosabb fogalmainkat, amikre építkezünk öt szóval külön kiemeltük. Hit-tudás, közösség-öröm-felelősség. Ezt tekintjük küldetésnyilatkozatunk gerincének.

A hit és a tudás kapcsolatáról ideiglenes weboldalunkon bővebben lehet olvasni (barkanyisuli.eoldal.hu), de annyit e cikkben is szeretnék hangsúlyozni, hogy keresztény életfelfogásunkat és a nevelőmunka eredményességébe vetett hitet, az elhivatottságot és a szakmai tudást egyaránt értjük alatta. A közösség-öröm-felelősség szavakat sem véletlenül kapcsoltuk össze. A jó közösségben, az együtt gondolkodó, egymást segítő emberekben hatalmas erő rejlik. Nagyon komoly feladatokat lehet megvalósítani együtt. Ami az egyénnek egymagában nehezen megy vagy egyáltalán nem sikerül, az egy hasonló gondolkodású embereket összehozó hívő közösségben meglepően könnyen elérhető, s ráadásul a másokért való munka örömével is párosul. A közösségi tevékenység azonban egyben felelősség is az egyén számára. A gyermekek nevelése különösen nagy felelősség, de az elérhető siker, a jó iskolai közösség hatalmas öröm forrása az építésén munkálkodó tanárok és diákok számára egyaránt.

Újító szellemiségű iskolát szeretnénk, alapozva a hagyományokra, a bevált, működő sémákra és gyakorlatra, de merészen beleépítve saját elképzeléseinket is. A kihívásokra felkészült, kiegyensúlyozott, sokoldalú, egységben, összefüggésekben gondolkodó ifjakat igyekszünk nevelni, ügyelve a lélek, a szellem és a test összehangolt fejlesztésére. Megvizsgálva a térség problémáit, azt, hogy miben kell különösen sokat adnunk a diákoknak, az látszik, hogy leginkább a társadalommal szembeni kiszolgáltatottságot kell csökkentenünk, úgy kell elindítanunk gyermekeinket, hogy jó esélyük legyen saját sorsuk irányítására, a biztonságos, egészséges, méltóságteljes életvitelre.

Az egyik legfontosabb terület a lelki nevelés. Az egészséges lélek biztosítja az ember harmóniáját, stabilitását, tartását, teherbíró képességét. A lelki nevelésben az egyházi iskoláknak hatalmas lehetőségei vannak, jelentős előnnyel indulnak az „állami” iskolákhoz képest. Nagyon nagy öröm, hogy a szécsényi katolikus iskolában a ferences testvérek irányítják majd a lelki és hitéleti tevékenységet. Ez biztonságot, támaszt nyújt számunkra.

Fontos célunk a szülőföldön, a szűkebb és tágabb hazában való eligazodás megtanítása, a környezettel való összhang felfedezése, a növények és állatok, a föld a víz, a levegő és az emberi közösségek tulajdonságainak, működésének ismerete és a velük való felelős együttműködés. Észre kell vennünk a környezetünkben lévő értékeket, és óvni, ápolni, megújítani őket. Élelmünket, testi táplálékunkat a Föld adja. Barátságban, kapcsolatban kell állnunk az Anyafölddel, azzal a közeggel, amibe gyökereink kapaszkodnak. Ebben is komoly segítség, hogy a ferencesekkel dolgozunk együtt az oktatás terén, hiszen ez a rend mindig közel állt a természethez, a növény és állatvilághoz, s kereste vele az összhangot. De a helyi és környékbeli gazdákra, mesteremberekre is támaszkodni kívánunk. A közelből igyekszünk beszerezni minél több dolgot, amire az iskolában szükség van (élelmiszerek, alapanyagok, szolgáltatások), s a helyi érvényesülési lehetőségeket diákjainknak is megmutatjuk. Iskolakertet hozunk létre, hogy a konyhakerti növények és gyümölcsök fejlődését, igényeit, életfeltételeit a gyakorlatban ismerhessék meg tanulóink, és képesek legyenek saját élelmiszerek előállítására, begyűjtésére. A háztartási tevékenységek és a kézműves munkák, mesterségek megismertetése és elsajátítása is fontos célkitűzésünk. Az önellátásra törekvés, a saját célra történő növénytermesztés, gazdálkodás, termelés mind stabilitást, önállóságot jelentenek, csökkentik a társadalomtól való függőségünket.

De amellett, hogy magunkra és közvetlen környezetünkre több figyelmet fordítunk, nem akarunk elhatárolódni, elszigetelődni a világtól. Ellenkezőleg. Fontosnak tartjuk a nyitást, kitekintést, kapcsolatépítést. Ez pedig elképzelhetetlen nyelvtudás nélkül. Stratégiai terület lesz számunkra a nyelvoktatás, mégpedig élő, használható tudást szeretnénk nyújtani, ezért nemcsak az iskolai óraszámokat tartjuk magasan idegen nyelvből, hanem igyekszünk minél több külföldi összeköttetést kiépíteni. Természetes módon adódik a közeli országhatáron való „hídépítés”, de igyekszünk távolabb is partnereket találni, úgy Nyugat-Európában, mint Lengyelországban, a mediterrán vidéken, vagy épp keleten. Ehhez is jó lehetőségnek tűnik egyházi vonalon elindulni, hiszen a ferences rend nagyon sok országban működtet rendházakat, illetve rajtuk keresztül partneriskolákat is találhatunk.

Fontos még említeni a művészeti tevékenységeket, a sportot, a zarándoklatokat, országjárást, múzeumpedagógiai programunkat, ahol segítséget is kaphatnak diákjaink, valamint önálló felfedezéseket is tehetnek kedvük, tehetségük, energiájuk szerint.

De vajon hogyan fér bele ennyi plusz tevékenység a tanítási napokba? Úgy igyekszünk kialakítani a napi beosztást, hogy minden fontosra jusson idő és energia. Változatosabb és hatékonyabb időbeosztással kívánjuk elérni, hogy több tevékenység férjen ugyanannyi, vagy kicsit kevesebb munkaidőbe. A diákok ne terhelődjenek túl, ne érezzenek nagy nyomást, stresszt, hanem fogyasztható módon és mértékben kapják a feladatokat. Mozgékony, dinamikus, aktív, fiatalosan lendületes életvitelt, napirendet próbálunk kialakítani sok érdekes és ösztönző elemmel. Az órarendben délelőttre rakjuk a „nehezebb súlyú” tantárgyakat, az osztálykeretben megtartott hagyományos szervezésű órákat, ebéd után pedig a művészeti tárgyak, csoportfoglalkozások, sportkörök, kreatív műhelyek dolgoznak valamivel kötetlenebb keretek között, részben a diákok szabad elhatározására és választására alapozva. Így nem kell az iskolapadban ülni 7–8 órán keresztül.

Pedagógiailag szerintem a legfontosabb nevelő eszköz a minta, legfőképp a jó minta. Ha elégedett, nyitott szívű, segítőkész, jó kedvű tanárokat és szülőket látnak a diákok, akkor maguk is egyre inkább befogadókká, közösségi emberekké válnak. A közös gondolkodás, közös élmény kedvéért a szülőket, a családokat is megpróbáljuk majd évente néhány alkalommal bevonni iskolai programjainkba.

Hogyan sikerülhet mindez egy új, működésének alapjait most lerakó iskolában? Sok ember összefogásával. A katolikus oktatás szervezetei, a katolikus iskolák egy hatalmas, összetartó, egymást segítő család, ahol a tapasztaltabbak szívesen adják át tudásukat a most indulóknak. Erről személyesen is több alkalommal meggyőződhettem. Ezen felül a szülők és a város vezetői is rengeteg segítséget ajánlottak már most, a szervezés korai szakaszában is.

Nobel-díjas tudósunktól, Szent-Györgyi Alberttől származó idézettel szeretném zárni soraimat: „Számomra a tizennyolc éves eszményi ifjú: egészséges és erős fiatal, cselekvőképességgel megáldva; adott helyzetben jól, gyorsan becsületesen tud cselekedni, ítélőképessége józan és méltányos; tisztában van az emberi kapcsolatokkal, s áthatja a gondolat, hogy a társadalom nem szabályokon, hanem kölcsönös tiszteleten épül. Olyan személyiség, aki hisz az emberi egyetemességben és az együttérzésben.”

Itt most csak részleteket lehetett felvillantani a tervekből. Aki folyamatosan szeretné követni, hol tart a szervezés, meglátogathatja ideiglenes honlapunkat a barkanyisuli.eoldal.hu címen. Kérjük, kísérjék figyelemmel, és segítsék ötleteikkel, javaslataikkal a kedves testvérek iskolánk születésének folyamatát, s imádkozzanak munkánk sikeréért!

Dicsértessék a Jézus Krisztus!

Szólj hozzá!

Címkék: Iskola

A bejegyzés trackback címe:

https://ferences.blog.hu/api/trackback/id/tr425066004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása